Niz Aziz tak perlu ziarah jenazah askar terkorban - Suara Pakatan Rakyat

SEPERTI yang disentuh sepintas lalu dalam artikel sebelum ini, seorang askar telah mati dalam pertempuran dengan tentera diraja Sulu pagi tadi.  Laman ini mendapat maklumat ada 2 askar yang mati, tapi dilaporkan sebentar tadi, satu sahaja – seorang prebet berasal dari Kelantan.


Satu atau dua bukan masalah, askar memang dibayar untuk menghadapi risiko seumpama ini, kalau taknak kena tembak, cari kerja lain, masuk askar buat apa?


Lagipun sejak tahun 2000, inilah kali pertama seorang askar mati dalam pertempuran yang sebenarnya, sementara itu wang  rakyat mengalir juga untuk bayar gaji dan kemudahan yang lain sebagai tentera tanpa gagal.


Cuma ia bakal  jadi masalah bila laman ini dimaklumkan bahawa Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat mahu turut serta menyambut ketibaaan mayat anggota tentera itu bila ia tiba nanti.


Seperti yang semua orang tahu, melainkan Tan Sri Khalid Ibrahim di Pengkalan Udara Subang kelmarin, tidak ada pemimpin utama Pakatan Rakyat yang terlibat menyambut mayat anggota keselamatan yang mati sebelum ini.


Tindakan ini bukan bermotifkan politik, tapi untuk menunjukkan kesatuan pemimpin Pakatan Rakyat dalam menyokong kenyataan Naib Presiden PKR, Tian Chua bahawa kejadian ini adalah hasil dari sandiwara UMNO.  Pemimpin Pakatan Rakyat tidak perlu turut sama dalam sandiwara ini, biar kerajaan BN saja yang menguruskannya.


Lagipun seperti yang disebutkan sebelum ini, askar yang mati tersebut bukan mati syahid!!  Maka itu tidak ada keperluan untuk Nik Aziz dan pemimpin Pakatan Rakyat negeri yang lain, menyambut ketibaan mayat atau bersama-sama dalam upacara sembahyangnya nanti.


Pakatan Rakyat mahu keadaan itu dikekalkan.  Tidak guna hadir kalau perhatian dalam majlis itu nanti, hanya diberikan kepada para pemimpin BN dan tentera.  Nik Aziz adalah seorang pemimpin besar kerajaan negeri dan PAS sendiri, tidak sewajarnyalah beliau diketepikan seperti mana Tan Sri Khalid di Subang tempoh hari.


Dalam kejadian di  Subang, walaupun beliau adalah Ketua Kerajaan Negeri Selangor merangkap Menteri Besar, kehadirannya seolah-olah tidak dipedulikan.  Sebaliknya pemimpin UMNO yang tidak ada jawatan dalam kerajaan pula mendapat lebih perhatian dan penghargaan untuk berada di depan (rujuk gambar dibawah).


Cukuplah sebelum ini kepercayaan rakyat terhadap Pakatan Rakyat ‘bergegar sedikit’ akibat beberapa percanggahan kecil antara pemimpin seperti dalam isu kalimah Allah dan sebagainya.


p/s Laman ini yakin anggota berkenaan selepas ini akan dinaikkan pangkat kepada Lans Koperal, sama seperti kes-kes sebelumnya.


NR- apa punya doktrin yg telah diajar oleh pemimpin pakatan kepada pengikutnya sehingga begini tetuk mentaliti pengikutnya.


TAG