Petua untuk TAHAN LAMA...



















Sesuai untuk yang dah berkeluarga mahupun yang masih solo.......
Ewah ewah ewah... korang suka betul kalau bab-bab nak tahan lama nie, ya?


Kat bawah nie ada petua untuk 'tahan lama'. grrrrr.






























KELAPA PARUT

Untuk lebih tahan lama selama 2 tahun.

Belah kelapa dan ambik sebelah sahaja.

Gunakan sebelah pada 31 December 2003. Dan sebelah lagi

pada 1 January 2004. Wah...tahan sampai 2 tahun kan ?



NASI/LAUK

Biar tahan lebih lama,

Jangan gunakan jari pasal jari korang ada bakteria.

Sebab tu lauk cepat basi. Ceduk la pakai sudu ke, sudip ke.



BARANGAN KEMAS TERUTAMA EMAS

Kalau untuk lebih 'tahan lama',

Bayarle zakat utk barang kemas tu atau pakai saja.

Barangan emas bila dah terlalu banyak, kena bayar zakat.

Kalau tak, tetiba hilang atau kena curi, padan muka korang, ha haa...



PAKAIAN.

Nak tahan lama

Jangan rendam dalam serbuk pencuci lama sangat elak guna washing mach.

Jangan jemur bawah mentari terik elak guna bleach.

Jangan bawa mandi kat beach.

Gantung bila disimpan.

Cuci guna air jeram/hujan.

Jangan bagi pinjam kat kawan!!!.

Kalau nak tahan lagi lama PINJAMLAH BAJU MEMBER...

BAJU SENDIRI SIMPAN.



KERETA

Nak tahan lama.

Lepas beli, simpan kat garaj. tutup elok2. jangan bagi angin masuk.

jangan bagi abuk masuk. jangan bagi wap air masuk.

bayar loan bulan2. sampai abis loan. gerenti tahan lama.



KENYANG

Kalau nak tahan lama,

Sebelum makan - baca bismillallah dan doa

Akhir makan - doa dan ucap alhamdullillah. ..



UMUR

Umur nak tahan lama?

Banyak kan senyum, jangan fikir semua masalah dan

jangan merokok!!! (bukan sebab rokok tu bahaya tapi

bazirkan duit saja, kalau duit tak ada banyakkan lagi masalah).



ROKOK

Rokok nak tahan lama?

Jangan hisapplah... ...!!!!, letak atas meja dan pandang saja.

P/S: jangan hisap benda-benda yang dilarang...sendiri mau ingat

hahaaa....



TIDUR

Nak tahan lama tak tidur malam

Rajin-rajinlah tidur siang.



HUBUNGAN

Bertahan lama dalam persahabatan/ hubungan,

Jujur dan ikhlas je!!!!



Last word:

SELAMAT BERTAHAN LAMA...

............ ...sentiasa terbuka dan rasional.




































TAG