Khas buat pasangan muda yang baru kahwin dan tinggal dengan keluarga mertua



Khas Untuk Pasangan Generasi Y yang telah berkahwin dan tinggal MENUMPANG di rumah Ibubapa/Mertua.




Tip membantu belanja rumah Ibubapa/Mertua dan Menambah KASIH SAYANG MEREKA.


Biasanya anak muda Generasi Y yang tinggal bersama ibubapa yangbekerja, tidak dilatih untuk mengeluarkan duit gaji sendiri untuk membeli barangan dapur atau membayar bil letrik atau air di rumah yang mereka duduki. Ini disebabkan daripada awal lagi, semuanya itu dibayar oleh ibubapa mereka. Apabila mereka telah bekerja, belanja rumah itu masih diuruskan oleh kedua orang tua mereka yang masih bekerja. Apabila mereka berkahwin, pemikiran dan sikap mereka masih tidak berubah. Bila tinggal di rumah mertua, suami atau pasangan ini tidak terfikir untuk mengagihkan pendapatan bulanan mereka membantu mertua membayar belanja rumah itu. Memanglah mereka tidak perlu membayar sewa bilik kerana itu adalah rumah ibubapa atau lebih tepat lagi bilik yang mereka tidur itu adalah bilik isterinya sejak dari kecil lagi.
Mungkin kedua ibubapa mertua tidak minta atau memerlukan bantuan belanja rumah kerana kebanyakan mereka pun masih mampu membiyaainya. Namun sebagai pasangan suami isteri, apa lagi bagi mereka yang telah ada rezeki berpendapatan tetap bulanan, eloklah menyahut seruan Allah SWT di dalam Al Baqarah: 215


“Mereka bertanya kepadamu tentang apa yang mereka nafkahkan. Jawablah: “Apa sahaja harta yang kamu nafkahkan hendaklah diberikan kepada ibu-bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin dan orang-orang yang sedang dalam perjalanan.” Dan apa saja kebaikan yang kamu buat, maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahuinya.”


Insya Allah, dengan membuat sedikit komitmen membantu mengurangkan perbelanjaan rumah ibubapa mertua itu, ini akan menambahkan lagi kasih sayang mereka itu kepada pasangan Gen Y ini.


Jadi, apakah perkara yang sesuai untuk dibelanjakan di rumah itu? Bincanglah sesama suami isteri secara terbuka dengan niat untuk menambahkan kasih sayang ibubapa mertua kepada mereka. Kekadang, ada juga pasangan, semasa dapat gaji, membawa ibubapa mertua makan di restoren tertentu dan berbelanja sesuatu untuk rumah itu. Kemungkinan sumbangan mereka ini tidak menambah nilai kasih sayang kerana tidak memenuhi kehendak dan keperluan mereka. Kebiasaannya ada dua item utama yang boleh menambah nilai kasih sayang ini.


1. Bil eletrik, air dan talian tetap telefon.


Sebaik-baiknya, sampai sahaja bil-bil yang tersebut di atas tiap bulan ke rumah, terus saja ambil tanpa memberitahu ibubapa mertua dan membayarnya. Tunjukkan sahaja kertas bil yang telah dibayar kepada mereka. Jika mereka “terkejut” dan melarang anda membayarnya, jawablah, “Alhamdulillah, sikit aje”. Membayar bil-bil ini adalah satu strategi yang sangat tepat. Kerana item ini adalah isu perbincangan utama ibubapa mertua ini sejak mereka menjadi suami isteri. Mereka dahulu pernah berkonflik mengenai penjimatannya. Alhamdulillah, sekarang anak menantunya telah mengendurkan stres mereka yang selama ini mereka alami.


2. Makanan utama di dapur.


Sentiasa perhatikan bekalan makanan utama di dapur di dalam keadaan minimum satu perempat muatannya. Apa yang dikatakan bekalan makanan utama ialah jika ada orang bertandang ke rumah pada bila-bila masa, ibubapa mertua tidak STRES, kerana bekalan makanan tersedia untuk digunakan. Tidaklah malu mereka, jika ada orang datang, tengok-tengok gula dah habis, kelam kabut menyuruh anak berlari ke kedai membeli gula atau beras. Oleh itu apa yang dikatakan bekalan utama ialah beras, gula, minyak masak, gas masak, kopi dan teh (jenama kegemaran ibubapa mertua). Bekalan sampingan ialah bahan-bahan lain untuk masakan. Bahan-bahan ini tidak wajib dibeli. Ibubapa mertua lebih memahami keperluannya.


Selamat Mencuba……. sila “share”


TAG