Prosedur pilih pramugari yang orang tidak tahu. Malaysia macam ni juga ke?












Sebuah syarikat penerbangan terkenal di China pada April 2014 yang sedang dalam proses pengambilan pramugari mengenakan prosedur ketat sebelum layak diterima bekerja di syarikat berkenaan.Satu proses pemilihan lanjutan telah dilaksanakan di dewan milik Universiti Qingdao. Para calon pramugari yang berasal dari pelbagai daerah di China dan juga pelbagai negara mengikuti proses pemilihan dengan hanya mengenakan pakaian dalam sahaja.

Salah satu proses pada awal pemilihan penerimaan pramugari. Seorang calon perlu menjalani pemeriksaan awal pengesanan tatoo.Sebenarnya proses pengambilan seperti itu sudah menjadi standard dalam pengambilan pramugari di seluruh dunia. Di mana para calon dikehendaki menanggalkan pakaiannya untuk menjalani ujian perubatan, dan untuk memeriksa penggunaan implan silikon pada payudara mereka.

















Hal ini dapat dilihat di banyak negara, kerana yang mengandungi implan amat berbahaya berikutan dengan perbezaan tekanan udara dan hal-hal lain yang boleh menyebabkan implan tersebut pecah.Para calon yang layak pada pemilihan awal sedang beratur untuk menjalani pemilihan seterusnya di dewan Universiti Qingdao.

Bahkan mereka harus rela menahan sejuk ketika menunggu giliranSalah satu tahap dalam proses pemilihan di Universiti Qingdao ini adalah para calon pramugari perlu menjalani ujian "catwalk" dengan hanya mengenakan  dan ditonton oleh orang ramai bahkan dimasukkan dalam acara televisyen.

Namun, proses pengambilan seperti ini dianggap tidak sesuai di China. Beberapa waktu lalu, syarikat penerbangan Indonesia pernah menerima tuntutan mahkamah di Korea Selatan kerana perkara yang sama. (China News, Weibo)

Sumber : Harian Metri Online 


TAG