Selamatkan Banggol Donas Atau Selamatkan PAS - Susur Keluar LPT2

Jalan Banggol Donas Dalam Sejarah Terengganu

SAMBUNGAN jalan selepas susur keluar dari Lebuh Raya Pantai Timur 2 (LPT2) Gemuruh ke Kuala Terengganu menuju Manir dan Kampung Losong seterusnya ke pusat Bandar Kuala Terengganu kini mengambil masa 10 minit sahaja.

Siapnya jalan tersebut telah banyak mengurangkan kesesakan jalan dalam bandar Kuala Terengganu yang mana sebelum ini setiap kali waktu puncak dan cuti umum jalan-jalan di Kuala Terengganu terutamanya di Jambatan Sultan Mahmud mengalami kesesakan yang teruk.

Jalan yang panjangnya lebih kurang 5.6 kilometer itu telah dibuka keseluruhannya pada 19 Jun 2017 yang lalu setelah penyambungan terakhir di Kampung Banggol Donas selesai setelah sekian lama tertangguh.

Projek jalan tersebut bermula pada tahun 2009 dan dijangka siapa pada peringkat awalnya pada tahun 2012 yang lalu tetapi malangnya proses itu tidak berjalan lancar kerana campur tangan parti politik pembangkang (PAS).

Projek yang tertangguh selama 5 tahun itu siap sepenuhnya pada 19 Jun 2017 yang mana telah disempurnakan perasmian pembukaannya oleh YAB Dato' Seri Ahmad Razif Abd Rahman, Menteri Besar Terengganu.

Sebelum ini, punca tertangguhnya projek ini kerana kedegilan beberapa individu di Kampung Banggol Donas yang menyebabkan jalan itu tertangguh selama 5 tahun.

Kronologi Banggol Donas :-












8. SelamatkanBanggol Donas - PAS








TAG